17 augustus 2017 - op verkenningstocht in Gotland

18 augustus 2017 - Visby, Zweden

Vanmorgen gaan we een rondje rijden op het eiland Gotland. We rijden over kleine weggetjes langs de kust richting het noorden. Als tip kregen we om langs de Blu Lagoon te rijden en dan door te rijden naar Fårö. De Blu Lagoon is een voormalige kalksteenwinplaats, maar nadat dit stopte liep het vol met water. Dit water is zo zuiver dat het echt blauw is. Er zijn ook mensen aan het zwemmen in het water, maar daarvoor vinden wij het echt te koud. We rijden verder richting de pont die ons in vijf minuten naar de overkant brengt. Het is best druk maar met een half uur staan we vooraan en kunnen de pont op. Als we aankomen op Fårö rijden we richting de kalksteen sculpturen langs de kust. Deze zijn in duizenden jaren gevormd door wind en water. Er loopt een smal weggetje langs die veel gebruikt wordt, maar op de mooie plekken zijn er parkeerplaatsen.

We rijden verder rond op het eiland Fårö waar historie overal zichtbaar is. We nemen half in de middag de pont weer terug naar Gotland zelf. Vlak na de pont is er een museum waar je kan zien hoe de mensen hier leefde in de afgelopen tweehonderd jaar. Bij dit museum is een restaurantje gevestigd en we lunchen hier.

Daarna rijden we via een andere weg terug naar Visby. We lopen een rondje door de oude binnenstad en bezoeken de Botanische tuin, die ook gelijk het stadspark is. Hierna lopen we richting de grootste ijssalon van Europa die meer smaken heeft dan wie dan ook. Natuurlijk kopen wij ook een ijsje. Na het ijsje lopen we via de winkelstraat terug richting hotel. We frissen ons op en rond half acht lopen we weer richting de stad om een hapje te gaan eten. Na wat heen en weer geloop besluiten we om de aparte crêperie te proberen. In diverse reisboekjes wordt dit aanbevolen. De grap is dat je alles wat je besteld in of op een crêpe krijgt. Best apart, maar inderdaad lekker.

Na het eten gaan we richting hotel, maar als we over het marktplein lopen zien we dat in een pub een tweetal heren hun gitaren aan het aansluiten zijn. We besluiten een drankje te doen en te zien wat de mannen gaan doen. Zodra de mannen geïnstalleerd zijn gaan ze aan de gang. Dit is zo gezellig en goed, dat we uiteindelijk de rest van de avond besluiten er te blijven. Zie bij video's het filmpje wat ik gemaakt heb en oordeel zelf.

1. Ome Joop en tante Janny:
    18 augustus 2017
    't Is nog maar amper een week geleden dat we jullie een fijne vakantie wensten. En dat dat zo is, daar bestaat geen twijfel over! Wat zien jullie veel prachtige dingen! Genietse verder en wij... wij genieten mee! X