20 augustus 2017 - eerste dag Stockholm

20 augustus 2017 - Stockholm, Zweden

Zo vandaag ons eerste echte dag Stockholm. We besluiten om met de tram en metro naar halte Skantstull te gaan. Dit ligt op het eiland Södermalm, een van de zuidelijkste eilandjes van de stad zelf. Vanaf deze halte lopen we zo'n twee kilometer door de wijk heen richting de halte van de hop-on-hop-off boot. Hier gaan we eerst een rondje mee rond om uiteindelijk uit te stappen bij halte Gröne Lunds een soort pretparkhalte. Hier is ook het ABBA museum.

Maar eerst een lunch, we nemen allebei een Ceasar Salade. Silvia met kip en ik met Oumph bonen. Echt bizar, is van bonen gemaakt maar smaakt en ziet eruit als vlees. Check http://www.oumph.se/en voor dit spul.

Met het ABBA museum begon ooit het plan om naar Zweden te gaan. Het idee begon van de winter met de uitzendingen van Nick&Simon naar Zweden (ja suf, maar wij houden ervan). En dan vooral die ene waarbij Kees Tol de Nederlandse audioguide heeft ingesproken. Dus wij hebben het museum bezocht en ook voor onze generatie is het leuk. Het museum is erg interactief met veel geluid en bewegend beeld. Er is ook de mogelijkheid om zelf dingen te doen zoals zingen, dansen, mixen van muziek enzovoorts. We hebben ons er wel zo'n 1,5 uur vermaakt, maar als je echt ABBA fan ben, dan kan je er denk ik wel een halve dag doorbrengen.

Vanaf hier nemen we de OV-pont naar de overkant. Hier lopen we door de oude stad heen, langs het paleis en de boekenmarkt die in de stad was. Na een kopje koffie lopen we een stukje richting wat we denken dat leuk is, we lopen lekker kris kras door de stad. Op een gegeven moment nemen we de metro en we besluiten juist eerst de stad uit te gaan om daarna met de trein weer via een hele andere route terug richting het hotel te gaan. Dat is echt heel makkelijk hier met zo'n travelpas voor Stockholm. Deze is geldig voor alle vormen van openbaar vervoer.

Moe maar voldaan komen we rond half zeven aan bij het hotel. Effe relaxen, omkleden voor vanavond en dan weer terug de stad in voor een hapje eten.

1. Fivari:
    20 augustus 2017
    Ik volg je blog al enkele dagen, omdat we ongeveer hetzelfde parcours lijken af te leggen, wij met wat achterstand. Wij gingen niet naar Gotland en daardoor stonden we vandaag misschien naast elkaar toen we de driemaster fotografeerden. ;-)
    Boeiend om je goed geschreven en informatief verslag te lezen.
    Filip
  2. Cris:
    21 augustus 2017
    Ziet er idd raar uit die bonen! Als het maar lekker was. Abba hoort er zeker bij in jullie leeftijd. maar goed ik ben er ook nog een beetje mee opgegroeid dus...... suf is het niet. Leuke trip maken jullie hoor. Geniet er nog van.