14 augustus 2017 - een dagje Karlskrona

14 augustus 2017 - Karlskrona, Zweden

Na een lekker nachtje slapen, rond 8 uur opgestaan. En na een ontbijt in het hotel maken we ons klaar om naar de ferry te lopen. De boot vertrekt om half 11 naar het eiland waar het Kastellet Aspo staat. Eigenlijk is het geen kasteel, maar meer een fort. De boot komt op tijd aan en vertrekt nadat iedereen aan boord is. De tocht duurt 25 minuten en voert langs allemaal eilandjes die voor Karlskrona in zee liggen. Op sommige eilandjes wonen mensen en andere zijn leeg. Aangekomen op het eiland is het 25 minuten lopen (zo'n 2 kilometer) na het Kastellet.

Het fort is vrij te bezoeken, er is niet heel veel te zien, maar geeft wel een indruk van hoe het vroeger moest zijn geweest toen Zweden zich moest beschermen tegen schepen uit andere landen. Bovenop het fort staan nog de kanonnen en de gangen eronder gaven de soldaten de mogelijkheid om makkelijk van de ene naar de andere kant te gaan zonder het risico om neergeschoten te worden. De muren zijn zeker wel 1 meter dik, om weerstand te bieden tegen de kanonnen van de schepen die langs voeren.

Na een rondje te hebben gelopen in en op het fort lopen we terug richting de boot. Deze vertrekt om 13 uur, dus even tijd om van het zonnetje te genieten. Het is zomaar 21 graden geworden vandaag met een lekkere zon. De boot brengt ons terug naar Karlskrona en we gaan om 13:30 uur van de boot af.  Op zoek naar een plek om te lunchen, dit doen we op het plein in het centrum van Karlskrona.

Op weg naar de lunch zien we een treintje staan voor toeristen en zoals wij zijn gaan we na de lunch een rondje mee met het treintje. Helaas is Karlskrona niet zo groot en hebben we eigenlijk alles al gezien met onze wandeling van gisterenavond.  Maar ach het mag de pret niet drukken. Hierna gaan we even naar het hotel om ons om te kleden in verband met het mooie weer.

Hierna stappen we in de auto om twee eilandjes verderop te kijken naar de oude arbeidershuisjes die op Brändaholm staan. Vroeger waren deze husisjes voor arbeiders, nu zijn het de duurste vakantiehuisjes in zuid Zweden. Als je hier rondloop dan snap je het wel. Mooie huisjes met vooral veel tuin op een schitterende plek, waarbij bijna ieder huisje zicht op zee heeft. Een soort Zaanse Schans idee, maar dan op z'n Zweeds en niet zo idioot druk.

Na ons bezoek brengen we de auto terug naar het hotel en lopen naar het centrum om een hapje te eten. Het koelt flink af buiten, dus we gaan na het eten richting hotel om de tassen klaar te maken voor de komende dagen.

Morgen gaan we naar Kalmar en het schiereiland Oland. Dit is wel een eiland, maar met een lange brug verbonden met het vaste land.

1. Pa en ma:
    15 augustus 2017
    Het is weer prachtig om het te volgen jullie reis.

Groetjes.
  2. Yvonne:
    15 augustus 2017
    Ziet er weer gaaf uit. Goede reis verder :-)
  3. Yvonne:
    15 augustus 2017
    leuke foto`s en reisveslag. ga er vooral van genieten van dit mooie land.
    groetjes van hier uit ambacht.
  4. Carla Huijser:
    15 augustus 2017
    Ziet er heerlijk uit, geniet ervan! Veel plezier!