15 augustus 2017 - via Öland naar Oskarshamn

15 augustus 2017 - Oskarshamn, Zweden

Zo vandaag gaan we weer verder. We moeten richting Oskarshamn gaan, want morgen wacht ons de trip naar Visby. Gisteren hadden we al besloten om niet in Kalmar te gaan slapen wat eerst de bedoeling was, maar door te rijden naar Oskarshamn. Hier vertrekt de boot om half 12 woensdagochtend, dus dan zijn we al lekker in de buurt.

De weg van Karlskrona naar Kalmar voert langs de oostelijke kust van Zweden. Rond 11 uur komen we in Kalmar aan, hier is een supercharger en voor onze rit op het schiereiland Öland hebben we wel wat stroom nodig. Na het laden en een kopje koffie in het naast gelegen hotel Scandic rijden we over de lange brug naar het schiereiland.

Je moet keuzes maken van wat je wilt zien. We kiezen voor het Borgholms Slott in het gelijknamige plaatsje Borgholm. Het is een oud kasteel wat door een brand eind 19e eeuw is opgegaan in rook. Maar de muren staan er nog en sommige delen zijn gespaard gebleven. Er is een bezoekersdeel met de historie van het kasteel en maquettes. Ook is er een ruimte waar je kan beleven hoe het geweest moest zijn tijdens de brand. Verder kan je op de buitenmuur lopen en zo het halve kasteel rondlopen. Binnen zijn de meeste kamers ook toegankelijk.

Hierna gaan we het dorpje Brogholm in. Eén om te testen of een oplaadpas van Clever werkt, want die hebben we morgen nodig op het eiland. En twee om te lunchen, dit doen we in de haven van Borgholm. Daarna besluiten we richting een vuurtoren te rijden in het zuiden van het eiland. Onderweg zien we veel oude molens waar het eiland zo beroemd om is.

Halverwege de rit zien we dat het qua tijd opschiet en besluiten we het eiland dwars over te steken om langs de westkust weer omhoog te rijden. Rond 16 uur rijden we de brug weer over, laden even bij in Kalmar en rijden dan door naar ons hotelletje in Oskarshamn. Dit hotel is de Badholmen restaurant en rum. Eigenlijk een restaurant met enkele kamers. We waren een beetje sceptisch, maar het is een leuk hotelletje op een eilandje midden in het dorp en naast de aanlegsteiger van de ferry die ons morgen naar Visby zal brengen. Het leuke van het hotel is dag het inclusief diner en ontbijt is en dat voor een bedrag van zo'n € 115,- exclusief drinken.

Dus vanavond een makkie qua eten. Morgen de bootreis naar Visby die zo'n drie uur gaat duren over de Oostzee.

1. Chantal:
    15 augustus 2017
    Wat een gezellige koe! :-)
  2. Yvonne:
    15 augustus 2017
    en de auto goed gekeurd door de koe.
  3. Pa en ma:
    15 augustus 2017
    Mooi man en dan die gekke koe hij is wel nieuwsgierig.

Groetjes.
  4. Miranda van den Brink:
    20 augustus 2017
    Die koe doet het hem wel he ook hij was benieuwd hoe een tesla van binnen eruit zag